Elke ondernemer in Nederland krijgt wel eens te maken met een klant die te laat of helemaal niet betaald. Dit is een grote lastpost. Het kost je veel tijd, geld en energie. Hoge bedragen drukken de liquiditeit van je bedrijf ook flink naar beneden. U heeft een overeenkomst afgesloten met de klant en betalen is een onderdeel hiervan. Denk dus hier niet te makkelijk over wanneer een klant niet of te laat betaald.

Wat kun je doen om het betaalmoraal van je klanten te verbeteren ?

Slecht of niet betalende klanten zorgen voor veel stress, maar hoe voorkomt je dit? Begin met het optimaliseren van jou debiteurenbeheer, wees erg strikt hierin. Betaald de klant nog steeds niet, probeer dan in contact te komen om te achterhalen wat de oorzaak is en waarom de klant niet betaald. Probeer concrete afspraken te maken over de betalingen. Blijft de betaling nog steeds uit ? Wacht dan niet langer en geeft het uit handen en schakel bijvoorbeeld een incassobureau in.

Wat vaak blijkt is dat het betaalmoraal verbeterd bij de klant, bij tussenkomst van een derde partij. Er begint een belletje te rinkelen bij de klant dat het serieus gaat worden. Tegenwoordig is er veel aanbod te vinden op internet en is het lastig om te kiezen. Ga je voor grote bekende namen of kies je juist voor kleinere kantoren. Alles heeft z’n voor en nadelen, zo schrikt een grote naam de klant beter af en heeft een breder scala aan kennis, maar loopt het proces wat trager en kan je onder op de stapel liggen. Kleine kantoren zijn meestal persoonlijker en kunnen de aandacht beter richten op een zaak ongeacht de grote. Er kan sneller gehandeld worden en de kosten zijn een flink stuk lager. Het is aantrekkelijker voor de mkb’er en zelfstandigen, aangezien er meestal geen abonnementskosten zijn. Vaak wordt er gewerkt op basis van No cure No pay. Dit houd in dat de incassobureau geld ontvangt na succesvol afronden van de zaak. Dit zijn dan de incassokosten die wettelijk bepaald zijn en verhaald worden bij de klant. Dus in jou situatie heb je geen extra kosten gemaakt om een derde partij in te schakelen.

Heeft u hulp nodig bij openstaande betalingen, kijk naar onze diensten en werkwijze op de website www.fgincasso.nl of stel een vraag via info@fgincasso.nl